Saini Academy

De Saini Academy

De Saini Academy, is een privé Primary School binnen de stichting Tunajenga. De school heeft een board bestaande uit onderwijsmensen. Met elkaar hebben zij een passie en een droom; de Saini Academy oprichten. Een school met een ander onderwijs concept, een visie en een missie. Saini, Wegwijzer! Belangrijk; de bijdrage van de lokale bevolking.

De school is gecertificeerd en voldoet aan de eisen opgesteld door de Keniaanse overheid.

Gegevens; PO Box 1781 Ukunda   E mail; sainiacademy@gmail.com

 

Covid 19 materialen

Op de Saini zijn Covid 19 materialen aangeschaft. Er zijn 3 foot sanitizers. Op de foto is deze te zien, waarbij de leerlingen, het team en de ouders hun handen kunnen ontsmetten zonder e.e.a. aan te raken. Voor alle leerlingen en het team zijn er mondmaskers aanwezig. Bij binnenkomst worden de leerlingen op hun temperatuur gecontroleerd d.m.v. een thermo gun. Ook hier zijn er 3 van aanwezig. Kleine flesjes met speciale zeep zijn er in de lokalen.

De families van de leerlingen hebben ook ondersteuning gekregen; maskers en zeep bij aanvang van de sluiting van alle scholen in Kenia; medio februari. Bij aanvang van het nieuwe schooljaar 2021 eind juli zijn er wederom nieuwe Covid 19 materialen aangeschaft; 129 mondmaskers, 7 handzeephouders en 100 liter zeep.

Daarnaast  hebben de gezinnen bij de school nu 2 keer een voedselpakket gehad. (rijst, bonen, meel, bakolie, dadels, suiker, zout, thee, wasmiddel)  en 2 keer een vleespakket van 4 kg vlees.

 

 

 

Het terrein

Stichting Tunajenga heeft het mogelijk gemaakt dat deze mensen  m.b.v. de lokale bevolking, de grond konden kopen om daar de nieuwe school op te kunnen bouwen. De gemeenschap stond zeer positief tegenover deze school. Met elkaar hebben zij daarbij geregeld, dat de board de school kon kopen. De school is gebouwd op een stuk grond van 3 ha. Eind 2020 is de optie op een stuk grond van 2 ha. werkelijkheid geworden. Deze grond is aangekocht. Er kan nu een mooi speelterrein gecreëerd worden en is er ruimte om  de school door te laten groeien met nieuwe lokalen. Februari 2021 is de bouw van een nieuw gebouw met 3 kaslokalen gerealiseerd  Op het terrein zijn nu 2 toiletgroepen met ieder 3 deuren, een keuken en een waterput gerealiseerd. Ook is in februari 2021 de watertoren in gebruik genomen met een watertank van 10.000 liter. De Saini Foundation wil tevens een expertise centrum worden. Waarbij opgeleide jongeren gesponsord vanuit Tunajenga en basisschool De Waterwilg te Nootdorp een baan krijgen. Te denken valt daarbij aan een ICT centrum, een kleine farmacie en een gebied waar er geleerd wordt hoe de grond te bewerken tot een mooie groente tuin. Een meerwaarde zijn de buiten speelmaterialen; een glijbaan en schommels. Het is daarbij hun droom, van Kenianen, door Kenianen en met Kenianen.

 

Het oude schoolgebouw 2018

Dit is het “oude” schoolgebouw gebouwd in 2018. Er zijn 3 groepen in gehuisvest. PP1, PP2 en Grade 1. Met beperkte middelen is dit gebouw gerealiseerd door de lokale aannemer. Conform de nieuwe eisen opgesteld door de Keniaanse regering  voor privé scholen, moest het gebouw aangepast worden. Dit is januari 2021 gebeurd. De lokalen zijn geplasterd en elke lokaal is in zijn geheel in een kleur geverfd ( licht blauw, licht groen en licht geel ). De onderste helft van het lokaal heeft afwasbare verf. Op de vloeren liggen tegels in cement; het lokaal heeft een black board en nieuw zijn de bulletin borden. De tassen kunnen worden opgehangen aan de kapstok. Elke haak heeft een nummer. Het nummer is gekoppeld aan een leerling. Op deze wijze heeft de leerkracht a.h.w. een klassenadministratie gecreëerd. Je ziet in een oogopslag welke leerling afwezig is.

Er staat momenteel een offerte uit voor lage open kasten; gelijk de breedte van het bulletin board in het lokaal.

 

 

Het nieuwe schoolgebouw 2021

Het nieuwe gebouw, afgerond in februari 2021. De bouw is mogelijk dankzij financiering van de Orhan Demir Foundation en een project aanvraag bij Wilde Ganzen. Het gebouw heeft 3 lokalen voor de volgende groepen: Grade 2, Grade 3 en Grade 4 en 5 met elkaar. De lokalen zijn geschilderd in de kleuren die het team heeft uitgekozen; paars, goud en oranje. Ook hier is de onderste helft geschilderd met afwasbare verf. Dit geeft gelijk een verschil in kleur aan in het lokaal. Alle lokalen hebben black boards, bulletin boards en nieuw meubilair.

Het gebouw heeft een frisse uitstraling; deuren, palen, pilaren en de voegen zijn geschilderd in het blauw. Alle gebouwen hebben deze zelfde look. Alleen het gebouw uit 2018 nog niet helemaal. De opdracht was; Creëer een gebouw met een fijne uitdagende uitstraling, waar je als kind graag wilt zijn.

 

 

 

Klaslokaal met nieuwe bankjes

Dit is een van de oude klaslokalen; geverfd in de kleur geel.  Het nieuwe bulletin board is goed te zien. Het lokaal heeft ook nieuwe bankjes. Er zijn 95 van deze bankjes gemaakt. Het is een nieuwe ontwikkeling in het meubilair van een school. Elk kind heeft nu nl. een eigen bank. Het was een van de nieuwe richtlijnen van de regering i.v.m. de Covid 19 maatregelen. Het zal daarbij voor het onderwijs een hele uitdaging worden. Publieke scholen kennen nl. een enorme groepsgrootte. 70 leerlingen in een lokaal zijn daarbij niet ongewoon. Er waren bankjes waar 3 leerlingen aan konden zitten. Voor de Saini Academy is het streven om minder leerlingen in een lokaal te proppen. Dit zal het onderwijs zeker ten goede komen.

 

 

 

Overig Meubilair

Op de foto, de bankjes die te vinden zijn op elke school. Het  zijn de bankjes waar 3 leerlingen aan kunnen zitten. De Saini Academy heeft 21 van deze bankjes. De bankjes zijn gemaakt door de plaatselijke meubelmaker. Elke bank heeft een naam. De naam reflecteert aan de sponsor. In de lokalen van Grade 1 t/m Grade 5 zullen deze niet meer gebruikt worden. De bankjes worden nu gebruikt voor overleg met de ouders. En… er vinden in Kenia héél veel overleggen plaats.

De leerlingen in PP1 en PP2, de kleintjes hebben plastic stoeltjes en plastic tafeltjes. Het spelen gebeurt op kleden.

 

 

De Waterput 

Een goede watervoorziening is van groot belang bij het starten van een nieuwe school. Gelukkig is de grond van de school niet alleen vruchtbaar, maar…is er niet al te diep een goede water voorraad . Er was al begonnen met de bouw toen de ambtenaar van het ministerie van Water van het gebied, adviseerde om er mee te stoppen. Een goede locatie is van essentieel belang. Alles had te maken met de onderaardse stromingen. Jammer daar de aanleg van de toilet al gerealiseerd was. Enkele meters verder werd er opnieuw een waterput gemaakt, volgens een bepaalde systematiek wordt de put opgemetseld. Tunajenga heeft een waterpomp aangeschaft, om het water te kunnen pompen naar de nieuwe watertoren. De community maakt eveneens gebruik van de waterput. Regelmatig ligt er rondom de was te drogen.

 

 

 

De Watertoren

De watertoren is gerealiseerd in januari/februari 2021. Mogelijk dankzij donatie van Mehtap Özkan, ter nagedachtenis aan haar overleden vader Mustafa Özkan. De toren op de foto wordt nu nog even gebruikt voor de opslag van het nieuwe meubilair. Echter al goed te zien, is de specifieke was/drinkplaats onder de toren. Bij deze betegelde plek zijn 4 watertaps gemaakt, zodat leerlingen hier zelf water kunnen tappen. . Er komt een watertank  van 10.000 liter bovenop. Het officiële document van het Kwale County Water Office met het stempel is binnen. Dit houdt in dat het water drinkbaar is. Er is wel een glorificatie machine aangeschaft om dit te realiseren. Andere maatregelen zoals het aanleggen van elektriciteit, het boren naar water en de aanschaf van de elektrischer pomp zijn reeds genomen.

 

 

 

Het nieuwe Toiletgebouw

Het nieuwe toilet gebouw heeft ook 3 deuren. Het gebruik verandert dan; het nieuwe gebouw wordt voor de jongens De deur op de kopse kant voor het team, de andere deur op de kopse kant voor bezoekers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het oude Toiletgebouw

Het terrein kent een uniek toiletgebouw. Het gebouw heeft 3 deuren; 2 aan de voorkant en 1 aan de zijkant. ( voor meisjes, jongens en volwassenen ) De vloer is daarbij betegeld en de opstaande rand van 40 cm. Naast het gebouw komt een water toren, zodat het reservoir van de toilet gevuld kan worden om door te spoelen. Er is toilet papier, een toiletborstel en je kunt buiten bij de kleine watertank je handen wassen.as; het oude gebouw voor de meisjes. De deur op de kopse kant voor het team,

 

 

 De Keuken

 

De  leerlingen van de school blijven allemaal tijdens de middag break lunchen. De ouders betalen daar een vast bedrag per maand voor (Ksh 900) Madam Ishara, de headteacher, regelt de inkomsten en uitgaven. Zij houdt dit nauw gezet bij in een schrift. Zo koopt zij uien, tomaten, meel, bonen, rijst etc. Per maand blijft er een bedrag over. Dit wordt geïnvesteerd in de keuken en besteed aan het salaris van de kokkin en de watchman. Op het terrein staat een nieuw klein gebouwtje, waar gekookt wordt. De kokkin moet daarbij een opleiding hebben gevolgd. De kokkin ontvangt daarbij per maand een salaris. Ksh 4500. Sinds januari 2020 staat er een prachtig nieuw keuken gebouw.

 

 

Het Uniform

Het team heeft n.a.v. voorbeelden een uniform uitgekozen.  Het uniform heeft daarbij een andere uitstraling dan andere uniformen, zeker door de stropdas !! Ishara, de headmaster van de Saini is met Samuel, de medewerker van Tenda Pamoja naar Mombasa geweest om de stof uit te zoeken en het uniform te laten maken. De afspraak is, dat bij aanmelding de leerling een uniform gratis krijgt, maar dat de ouder verplicht is om een tweede uniform aan te schaffen. Kosten voor het uniform bedragen voor de meisjes Ksh 1200 en voor de jongens Ksh 900. Echter er gaat nu gekeken worden of het uniform door een naai atelier in Kanana gemaakt kan worden. De stof moet  uit Mombasa komen. Ook is er afgesproken, dat de uniformen op maat in voorraad zijn op de school.

Aantal leerlingen;PP1; 40 leerlingen en PP2, 15 leerlingen de zgn. kleuterafdeling. Grade 1; 12 leerlingen, Grade 2; 13 leerlingen, Grade 3; 8 leerlingen, Grade 4 5 leerlingen; Grade 5: 8 leerlingen. Totaal zijn er 101 leerlingen, waarvan 44 jongens en 57 meisjes

 

 

Duplo

De school heeft lesmateriaal gekregen. Duplo in Nederland algemeen bekend. In Kenia iets heel bijzonders. Wij hebben nu 4 tassen van elk 95 liter meegenomen. Naast duplo zijn nu ook de  gelamineerde voorbeelden aanwezig. Aan de hand van de voorbeelden kun je bouwen. Het geeft ruimtelijk inzicht, leert je tellen en je herkent de kleuren. Uiteraard zaten er ook autootjes, beestjes etc. in de tas. Vooral de brandweer autootjes en politiemotoren waren zeer in trek.

 

 

Het Team  

 

Dit is een oude teamfoto. De nieuwe foto komt er zo spoedig mogelijk aan. Het team heeft bij de start in 2021 een verandering ondergaan. De school heeft nu een nieuwe headteacher Ishara Grade 2). Dit kwam door het vertrek van Masha. Hij heeft nu een betaalde baan als leerkracht op een publieke school. Het salaris was daarbij de doorslag gevende factor. De eerste nieuwkomer is Md. Chizi ; zij geeft les in PP1 samen met Md.Phanice. Phanice verleent ondersteunende activiteiten. Deze koppeling is zo gemaakt omdat de groep 40 leerlingen heeft. De deputy is Md. Mwanamisi, geeft les in PP2. Md.Kadija geeft les in Grade 1. De tweede nieuwkomer is mister Stephen hij geeft les in Grade 3. De derde nieuwkomer is Md. Miriam zij geeft les in grade 4, De vierde nieuwkomer is Md.Selina, die bevoegd is om les te geven aan de oudere leerlingen. Grade 4 en Grade 5. De laatste nieuwkomer is mister Nicholas, de ICT leerkracht. Een groeiende school geeft daarbij de ruimte voor nieuwe mensen, die gelukkig snel te vinden zijn. Md. Maria is met zwangerschapsverlof. Er werken nu 8 leerkrachten. Naast de kok Md.Maria, de secretary Md. Rachel en de watchman Mr. Bakhari. Ondersteunende activiteiten worden gegeven door mister John. Hij is een doorgewinterde leerkracht, die met pensioen is.

 

Support 3 teamleden voor hun opleiding

Maria 

Maria was leerkracht op de Ganda Primary. Haar ouders en zussen kennen wij al jaren. Na het behalen van het certificate hebben wij gevraagd of zij de Saini Academy wilde komen versterken. Zij in u in opleiding voor haar diplom. Medio 2021 zou zij afstuderen. Covid 19 heeft echter alles vertraagd. De schoolkosten worden voor haar betaald. Zij is momenteel met zwangerschapsverlof.

 

 

 

 

Chizi

Chizi is een oud leerling van de Ganda Primary School. De school waar zij nu haar leerwerktraject volgt. Destijds is zij door de school en de community voorgedragen om voor sponsoring in aanmerking te komen. Zij heeft deze kans met beide handen aangegrepen en werkt erg hard om haar diploma opleiding af te ronden en.. om haar familie te ondersteunen. Covid 19 zorgt er echter voor, dat haar studie vertraging op liep en dat zij geen inkomen meer heeft. De school financierde haar nl. vanuit de inkomsten van de verhuur van het hostel.

Op 4 januari 2021 zijn de scholen in Kenia weer begonnen na 9 maanden van sluiting. De leerkrachten huren weer een ruimte in het hostel. Echter er werd geen huur betaald en Chizi kreeg geen inkomen. In overleg is Chizi overgeplaatst naar de Saini Academy en is zij verzekerd van inkomen. Eind december rond zij haar opleiding af.